- Description
- CUSTOM_TAB_SPELREGELS
- CUSTOM_TAB_BEKIJK_KAARTEN
- CUSTOM_TAB_ERVARINGEN
De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.
Waarden bij verschillende culturen
Het Waarden- en Normenspel heb ik gebruikt bij een onderzoek vanuit mijn studie naar de Islam. Ik heb het spel gespeeld met mensen van verschillende culturen. Door middel van de kaarten kwamen er verschillende gesprekken op gang over wat waarden en normen zijn en wat deze voor de mensen betekenen. Ik heb gemerkt dat de kaarten een visuele ondersteuning betekenen voor het gesprek. Het spel gaf aanknopingspunten voor het begin van een gesprek en het onderhouden van de dialoog.
Dhr. M. van Ravesteijn
Samenwerking in projectgroep
In mijn projectgroep heb ik het Waarden- en Normenspel gespeeld. Om de beurt pakten de leden van de groep een waarde of een norm en moest men aangeven of zij deze wel of niet belangrijk vonden voor de samenwerking, inclusief de reden(en) daarvoor. We weten nu beter van elkaar waar we waarde aan hechten en hebben zo meer begrip voor elkaar gekregen.
Marieke Dekker
Missie van de school
Ik heb het Waarden- en Normenspel ingezet binnen mijn onderwijsteam bij het bepalen van de missie van de school. Om te beginnen koos iedereen individueel de 8 belangrijkste waarden voor het werk, inclusief de prioritering daarvan. In een tweede stap gingen de collega's met elkaar in gesprek, zodat ze de redenen voor hun keuzes konden uitwisselen. Vervolgens werden de resultaten samengevoegd. Er bleken al 5 waarden te zijn die iedereen gekozen had! Vervolgens hebben we verder gepraat, totdat we uiteindelijk 10 waarden gekozen hadden. Vanuit deze waarden heeft iedereen zijn missie geformuleerd. Na een uitwisselings- en discussieronde zijn we uiteindelijk tot een gezamenlijke missie voor onze school gekomen. In een volgende bijeenkomst gaan we deze missie vertalen in een concrete visie op ons onderwijs.
Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl
Eigen waarden en normen in de zorg (1)
Ik werk in een zorgorganisatie (thuiszorg, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg, etc.). Het Waarden- en Normenspel is een prima hulpmiddel om medewerkers bewust te laten worden welke invloed hun eigen waarden en normen hebben. Deze spelen een belangrijke rol in de manier van denken en oordelen van medewerkers en dus ook in de zorg aan cliënten.
Petra Noordzij
Eigen waarden en normen in de zorg (2)
Ik werk vanuit een expertiseteam van MEE (een organisatie die informatie, advies en ondersteuning biedt voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking) en richt me vooral op het zo prettig mogelijk werken met cliënten en hun problemen. Het Waarden- en Normenspel helpt mij enorm in het concreet maken en verduidelijken van de hulpvraag in de intakefase. Zicht krijgen op de waarden en normen van de cliënten betekent ook bewust worden van de gewenste (on-) mogelijkheden in het vinden van oplossingen.
Marian Kuijpers m.kuijpers@meewestbrabant.nl
Ook geschikt voor thuis
Vorig jaar heb ik met mijn jongste dochter, die toen 9 jaar was, het Waarden- en Normenspel gespeeld. De vraag was: wat vind jij belangrijk op school om het naar je zin te hebben? Binnen no-time koos ze de woorden eruit die ze begreep en binnen 10 minuten kon ze een top-5 eruit destilleren. Onlangs (inmiddels is ze 10) pakte ze zelf het spel weer: dit keer om samen te bepalen wat wij belangrijk in huis vinden om het allemaal naar de zin te hebben. Ik speelde zelf ook mee en de waarden sloten mooi op elkaar aan. Er ontstaan verrassende gesprekjes door de kaarten. Geschikt voor iedereen die eens op een andere golflengte een goed gesprek wil voeren, op het werk maar zeker ook thuis!
Rob Vandebriel
Teamcoaching met paarden
Het Waarden- en Normenspel heb ik ingezet tijdens het coach van een team. Ik coach met behulp van paarden. Een teamlid zoekt een aantal waarden uit die voor hem of haar belangrijk zijn, geeft deze aan de overige teamleden en vertelt erbij wat de waarde voor hem of haar betekent. Dan plaatst het teamlid elk van de andere teamleden dichterbij of verder weg van zichzelf. Vervolgens loopt het teamlid dat centraal staat met het paard langs de teamleden met de uitgedeelde waarden en voelt of de waarde nog altijd klopt en of degene op de goede plaats staat. Het is het paard dat spiegelt of dit congruent is met het werkelijke gevoel van de persoon. Het effect is dat iemand zich bewust wordt van onbewuste gevoelens en beter afgestemd is op de waarden en wat deze voor hem of haar werkelijk betekenen.
Jeannet Smulders www.horsense.nl
Het spel bestaat uit 144 kaarten verdeeld over drie groepen:
1. Waarden. Een waarde is iets wat je belangrijk vindt om na te streven, wat richting geeft aan je handelen. Voorbeelden van waarden zijn: rechtvaardigheid, integriteit, duurzaamheid en betrokkenheid.
2. Thema's. Deze kaarten geven terreinen weer waarop waarden in de praktijk kunnen worden gebracht. Voorbeelden zijn: leiderschap, opvoeding, (sociale) media en politiek.
3. Normen. Dit zijn regels die bepalen welk gedrag gewenst en ongewenst is in groepen. Voorbeelden van groepsnormen zijn: 'je moet jezelf zien te redden' en 'je mag risico's nemen'.
De verschillende groepen kaarten kunnen zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar gebruikt worden.
Toepassingsmogelijkheden
- Bewustwording van je eigen waarden en normen
- Samenwerken in teams
- Bespreken van de waarden van een organisatie
- Het bespreken en veranderen van groepsnormen
- Loopbaanplanning en individuele coaching
Handleiding
Ben je van plan om het Waarden- en Normenspel in groepen of teams te gebruiken? Of wil je graag een compleet overzicht van de mogelijkheden van het spel? Dan is het raadzaam om ook de Handleiding Waarden- en Normenspel (Handbuch Werte- und Normenspiel) aan te schaffen.
Specificaties
- Doosje met 144 kaarten en spelregels voor drie spelvormen
- Auteurs: Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun
- Prijs: € 36,50 (incl. 21% btw)
- Duitse versie
Andere talen
Ook leverbaar in deze webshop:
- Engelse versie: The Values Game
- Nederlandse versie: Waarden- en Normenspel
- Zie voor de Zweedse versie: www.eccom.se
Met dit spel ga je met anderen in gesprek over wat je belangrijk vindt en hoe je met anderen wilt omgaan. | |
Het spel bestaat uit 144 kaarten verdeeld over drie groepen: 1. Waarden. Een waarde is iets wat je belangrijk vindt om na te streven, wat richting geeft aan je handelen. Voorbeelden van waarden zijn: rechtvaardigheid, integriteit, duurzaamheid en betrokkenheid. 2. Thema's. Deze kaarten geven terreinen weer waarop waarden in de praktijk kunnen worden gebracht. Voorbeelden zijn: leiderschap, opvoeding, (sociale) media en politiek. 3. Normen. Dit zijn regels die bepalen welk gedrag gewenst en ongewenst is in groepen. Voorbeelden van groepsnormen zijn: 'je moet jezelf zien te redden' en 'je mag risico's nemen'. De verschillende groepen kaarten kunnen zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar gebruikt worden. Toepassingsmogelijkheden
HandleidingBen je van plan om het Waarden- en Normenspel in groepen of teams te gebruiken? Of wil je graag een compleet overzicht van de mogelijkheden van het spel? Dan is het raadzaam om ook de Handleiding Waarden- en Normenspel (Handbuch Werte- und Normenspiel) aan te schaffen. Specificaties
Andere talenOok leverbaar in deze webshop:
|
|
De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat. |
|
Waarden bij verschillende culturenHet Waarden- en Normenspel heb ik gebruikt bij een onderzoek vanuit mijn studie naar de Islam. Ik heb het spel gespeeld met mensen van verschillende culturen. Door middel van de kaarten kwamen er verschillende gesprekken op gang over wat waarden en normen zijn en wat deze voor de mensen betekenen. Ik heb gemerkt dat de kaarten een visuele ondersteuning betekenen voor het gesprek. Het spel gaf aanknopingspunten voor het begin van een gesprek en het onderhouden van de dialoog. Dhr. M. van Ravesteijn Samenwerking in projectgroepIn mijn projectgroep heb ik het Waarden- en Normenspel gespeeld. Om de beurt pakten de leden van de groep een waarde of een norm en moest men aangeven of zij deze wel of niet belangrijk vonden voor de samenwerking, inclusief de reden(en) daarvoor. We weten nu beter van elkaar waar we waarde aan hechten en hebben zo meer begrip voor elkaar gekregen. Marieke Dekker Missie van de schoolIk heb het Waarden- en Normenspel ingezet binnen mijn onderwijsteam bij het bepalen van de missie van de school. Om te beginnen koos iedereen individueel de 8 belangrijkste waarden voor het werk, inclusief de prioritering daarvan. In een tweede stap gingen de collega's met elkaar in gesprek, zodat ze de redenen voor hun keuzes konden uitwisselen. Vervolgens werden de resultaten samengevoegd. Er bleken al 5 waarden te zijn die iedereen gekozen had! Vervolgens hebben we verder gepraat, totdat we uiteindelijk 10 waarden gekozen hadden. Vanuit deze waarden heeft iedereen zijn missie geformuleerd. Na een uitwisselings- en discussieronde zijn we uiteindelijk tot een gezamenlijke missie voor onze school gekomen. In een volgende bijeenkomst gaan we deze missie vertalen in een concrete visie op ons onderwijs. Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl Eigen waarden en normen in de zorg (1)Ik werk in een zorgorganisatie (thuiszorg, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg, etc.). Het Waarden- en Normenspel is een prima hulpmiddel om medewerkers bewust te laten worden welke invloed hun eigen waarden en normen hebben. Deze spelen een belangrijke rol in de manier van denken en oordelen van medewerkers en dus ook in de zorg aan cliënten. Petra Noordzij Eigen waarden en normen in de zorg (2)Ik werk vanuit een expertiseteam van MEE (een organisatie die informatie, advies en ondersteuning biedt voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking) en richt me vooral op het zo prettig mogelijk werken met cliënten en hun problemen. Het Waarden- en Normenspel helpt mij enorm in het concreet maken en verduidelijken van de hulpvraag in de intakefase. Zicht krijgen op de waarden en normen van de cliënten betekent ook bewust worden van de gewenste (on-) mogelijkheden in het vinden van oplossingen. Marian Kuijpers Ook geschikt voor thuisVorig jaar heb ik met mijn jongste dochter, die toen 9 jaar was, het Waarden- en Normenspel gespeeld. De vraag was: wat vind jij belangrijk op school om het naar je zin te hebben? Binnen no-time koos ze de woorden eruit die ze begreep en binnen 10 minuten kon ze een top-5 eruit destilleren. Onlangs (inmiddels is ze 10) pakte ze zelf het spel weer: dit keer om samen te bepalen wat wij belangrijk in huis vinden om het allemaal naar de zin te hebben. Ik speelde zelf ook mee en de waarden sloten mooi op elkaar aan. Er ontstaan verrassende gesprekjes door de kaarten. Geschikt voor iedereen die eens op een andere golflengte een goed gesprek wil voeren, op het werk maar zeker ook thuis! Rob Vandebriel Teamcoaching met paardenHet Waarden- en Normenspel heb ik ingezet tijdens het coach van een team. Ik coach met behulp van paarden. Een teamlid zoekt een aantal waarden uit die voor hem of haar belangrijk zijn, geeft deze aan de overige teamleden en vertelt erbij wat de waarde voor hem of haar betekent. Dan plaatst het teamlid elk van de andere teamleden dichterbij of verder weg van zichzelf. Vervolgens loopt het teamlid dat centraal staat met het paard langs de teamleden met de uitgedeelde waarden en voelt of de waarde nog altijd klopt en of degene op de goede plaats staat. Het is het paard dat spiegelt of dit congruent is met het werkelijke gevoel van de persoon. Het effect is dat iemand zich bewust wordt van onbewuste gevoelens en beter afgestemd is op de waarden en wat deze voor hem of haar werkelijk betekenen. Jeannet Smulders www.horsense.nl |