doosje_lo-spel_2022

Leer- en Ontwikkelingsspel

Helpt je bij het verbeteren van leersituaties

Met dit spel krijg je snel inzicht in leersituaties en de mogelijkheden om deze te verbeteren. Het gaat daarbij niet alleen over het leren in het kader van een opleiding, cursus of training, maar ook over leren op de werkplek en in het dagelijks leven.

+
€ 29,95 PRICE_PER_UNIT

  • Description
  • CUSTOM_TAB_SPELREGELS
  • CUSTOM_TAB_BEKIJK_KAARTEN
  • CUSTOM_TAB_ERVARINGEN

De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.

KaartenLeerEnOntwikkelingsspel{tab Ervaringen}

Geweldig handvat bij mentorgesprekken

Ik heb het Leer- en Ontwikkelingsspel ingezet tijdens mentorgesprekken met 4 havo leerlingen. Ik speelde het spel steeds met een groep van 6 leerlingen. Het is me uitstekend bevallen. Niet alleen vergroot het spel het inzicht van de leerlingen in de eigen manier van denken en leren, het vergroot ook het inzicht van de docent: Past mijn didactiek wel bij de manier van leren van de leerlingen? Ik merkte dat de groepsgesprekken ook goed waren voor de onderlinge band tussen de leerlingen. Ze leren elkaar beter kennen en krijgen meer begrip voor elkaar. Doordat de gesprekken in een groep plaatsvonden, konden ze hun eigen leerstijl, valkuilen en sterke punten vergelijken met hun klasgenoten. Dat droeg bij aan vergroting van hun zelfinzicht. Als mentor leerde ik mijn leerlingen ook beter kennen dan vanuit 1 op 1 gesprekken. Tegelijkertijd leggen de groepsgesprekken gevoeligheden bloot, die verder besproken kunnen worden in een 1 op 1 gesprek. Het spel vergroot dus het inzicht van zowel docent als leerling en biedt de docent een geweldig handvat bij het voeren van mentorgesprekken.

Anke Hamstra, docent maatschappijwetenschappen Etty Hillesum Lyceum Deventer, ankehamstra@concepts.nl

Spel geeft veel inzicht

Ik gebruik het Leer- en Ontwikkelingsspel veel in mijn Remedial Teaching en Kindercoach praktijk. Als coach haal ik veel informatie uit het werken met de kaartjes. Vaak begin ik mijn begeleiding met dit spel om kinderen (vanaf 9 jaar) inzicht te geven in:

- hoe ze leren, wat hun voorkeurszintuig is: auditief, visueel, kinesthetisch (manieren van leren),
- om te kijken welke vaardigheden ze al benutten om goed te kunnen leren (leervaardigheden),
- om te kijken wat hun (intrinsieke) leermotivatie is (leermotieven),
- wat ze nodig hebben om goed te kunnen leren (leervoorwaarden),
- wat hen juist in de weg staat om goed te kunnen leren (leerbelemmeringen).

De kinderen kiezen zelf de kaartjes die bij hen passen. Samen maken we een mindmap om het hele verhaal in kaart te brengen. Deze mindmap gebruik ik vaak in overleg met ouders en/of leerkrachten om uit te leggen wat voor deze leerling belangrijk is om tot leren te komen. Het spel geeft veel inzicht en kan soms net even het verschil maken. Doordat de leerkracht zijn/haar manier van uitleggen bijvoorbeeld net iets aanpast (meer visueel taalgebruik/meer voorbeelden), zodat de leerling de lesstof wel pakt.…. Wel moeten er, wanneer je het voor kinderen gebruikt een paar kaartjes uit het spel gehaald worden.

Omdat het spel er ook in het Engels is, ben ik van plan om het in maart/april mee te nemen naar Kenia. Ik ga hier op werkbezoek bij een Stichting met drie weeshuizen waarbij twee basisscholen en een highschool aangesloten zijn. Aan de leerkrachten van deze stichting ga ik les geven over leren leren en uitleg geven over mindmaps. Ter verwerking van de theorie wil ik dit spel gebruiken. Samen met de leerkrachten wil ik door dit spel ontdekken wat hun manier van leren is. De leerkrachten kunnen dan het spel weer bij de kinderen inzetten.

Dorine Lycklama à Nijeholt, Remedial Teaching en Kindercoachpraktijk, www.bekijkheteven.nu

Het spel is een goed hulpmiddel voor iedereen die inzicht wil krijgen in het eigen leerproces en wie of wat daarbij belangrijk is. Daarnaast is het bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met het leerproces van anderen, bijvoorbeeld ouders, docenten, trainers, (praktijk)begeleiders, coaches, hulpverleners en managers.

Centraal in het spel staat de persoon die leert of zich ontwikkelt. Het uitgangspunt daarbij is dat er vijf factoren zijn die het succes van leren bepalen:

1. Leermotieven: Waarom leer ik? Voorbeelden zijn: 'deskundig(er) worden op een bepaald gebied', '(meer) geld verdienen' en 'waardering krijgen'. 

2. Manieren van leren: Hoe ga ik het liefste te werk bij het leren? Of: hoe verloopt leren bij mij? Voorbeelden zijn: 'ik leer door iets zelf te doen', 'ik leer het liefst in een groep' en 'ik leer door over een onderwerp te lezen'. 

3. Leervaardigheden: Wat moet ik kunnen om effectief te leren? In hoeverre beschik ik over deze vaardigheden? Voorbeelden zijn: 'hoofdzaken van bijzaken onderscheiden' en 'leerstof koppelen aan mijn(werk)situatie'.

4. Leervoorwaarden: Wie en wat heb ik nodig om prettig te leren? In hoeverre wordt aan deze leervoorwaarden voldaan? Voorbeelden zijn: 'overzichtelijk en begrijpelijk lesmateriaal' en 'zinvolle en uitdagende opdrachten'.

5. Leerbelemmeringen: Wie of wat belemmert mij bij het leren? Voorbeelden zijn: 'ik durf geen hulp te vragen', 'ik voel me onzeker als ik nieuwe dingen moet leren' of 'anderen keuren het af dat ik ga leren'.

Afhankelijk van de situatie kan de nadruk liggen op een of meerdere van deze factoren, al dan niet in onderlinge samenhang.

Ook hebben wij een formulier gemaakt waarop je de resultaten van het Leer- en Ontwikkelingsspel bij individuele toepassingen overzichtelijk kunt weergeven in de vorm van een Leer- en Ontwikkelingsprofiel.

Toepassingen

  • Onderwijs (alle niveau's en vormen)
  • Inzicht in eigen leerproces
  • Coaching
  • Training
  • Leren op de werkplek

Specificaties

  • Doosje met 170 kaarten, 60 fiches en spelregels voor zes spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun
  • Prijs: € 29,95 (incl. 21% btw)
  • ISBN: 97890-74123-228

Andere taal

Zie voor de Zweedse versie: www.eccom.se

Ontdek met dit spel hoe je leren leuker en effectiever kunt maken, zowel in het onderwijs als in werksituaties.

Het spel is een goed hulpmiddel voor iedereen die inzicht wil krijgen in het eigen leerproces en wie of wat daarbij belangrijk is. Daarnaast is het bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met het leerproces van anderen, bijvoorbeeld ouders, docenten, trainers, (praktijk)begeleiders, coaches, hulpverleners en managers.

Centraal in het spel staat de persoon die leert of zich ontwikkelt. Het uitgangspunt daarbij is dat er vijf factoren zijn die het succes van leren bepalen:

1. Leermotieven: Waarom leer ik? Voorbeelden zijn: 'deskundig(er) worden op een bepaald gebied', '(meer) geld verdienen' en 'waardering krijgen'. 

2. Manieren van leren: Hoe ga ik het liefste te werk bij het leren? Of: hoe verloopt leren bij mij? Voorbeelden zijn: 'ik leer door iets zelf te doen', 'ik leer het liefst in een groep' en 'ik leer door over een onderwerp te lezen'. 

3. Leervaardigheden: Wat moet ik kunnen om effectief te leren? In hoeverre beschik ik over deze vaardigheden? Voorbeelden zijn: 'hoofdzaken van bijzaken onderscheiden' en 'leerstof koppelen aan mijn(werk)situatie'.

4. Leervoorwaarden: Wie en wat heb ik nodig om prettig te leren? In hoeverre wordt aan deze leervoorwaarden voldaan? Voorbeelden zijn: 'overzichtelijk en begrijpelijk lesmateriaal' en 'zinvolle en uitdagende opdrachten'.

5. Leerbelemmeringen: Wie of wat belemmert mij bij het leren? Voorbeelden zijn: 'ik durf geen hulp te vragen', 'ik voel me onzeker als ik nieuwe dingen moet leren' of 'anderen keuren het af dat ik ga leren'.

Afhankelijk van de situatie kan de nadruk liggen op een of meerdere van deze factoren, al dan niet in onderlinge samenhang.

Ook hebben wij een formulier gemaakt waarop je de resultaten van het Leer- en Ontwikkelingsspel bij individuele toepassingen overzichtelijk kunt weergeven in de vorm van een Leer- en Ontwikkelingsprofiel.

Toepassingen

  • Onderwijs (alle niveau's en vormen)
  • Inzicht in eigen leerproces
  • Coaching
  • Training
  • Leren op de werkplek

Specificaties

  • Doosje met 170 kaarten, 60 fiches en spelregels voor zes spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun
  • Prijs: € 29,95 (incl. 21% btw)
  • ISBN: 97890-74123-228

Andere taal

Zie voor de Zweedse versie: www.eccom.se

De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.

KaartenLeerEnOntwikkelingsspel{tab Ervaringen}

Geweldig handvat bij mentorgesprekken

Ik heb het Leer- en Ontwikkelingsspel ingezet tijdens mentorgesprekken met 4 havo leerlingen. Ik speelde het spel steeds met een groep van 6 leerlingen. Het is me uitstekend bevallen. Niet alleen vergroot het spel het inzicht van de leerlingen in de eigen manier van denken en leren, het vergroot ook het inzicht van de docent: Past mijn didactiek wel bij de manier van leren van de leerlingen? Ik merkte dat de groepsgesprekken ook goed waren voor de onderlinge band tussen de leerlingen. Ze leren elkaar beter kennen en krijgen meer begrip voor elkaar. Doordat de gesprekken in een groep plaatsvonden, konden ze hun eigen leerstijl, valkuilen en sterke punten vergelijken met hun klasgenoten. Dat droeg bij aan vergroting van hun zelfinzicht. Als mentor leerde ik mijn leerlingen ook beter kennen dan vanuit 1 op 1 gesprekken. Tegelijkertijd leggen de groepsgesprekken gevoeligheden bloot, die verder besproken kunnen worden in een 1 op 1 gesprek. Het spel vergroot dus het inzicht van zowel docent als leerling en biedt de docent een geweldig handvat bij het voeren van mentorgesprekken.

Anke Hamstra, docent maatschappijwetenschappen Etty Hillesum Lyceum Deventer, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Spel geeft veel inzicht

Ik gebruik het Leer- en Ontwikkelingsspel veel in mijn Remedial Teaching en Kindercoach praktijk. Als coach haal ik veel informatie uit het werken met de kaartjes. Vaak begin ik mijn begeleiding met dit spel om kinderen (vanaf 9 jaar) inzicht te geven in:

- hoe ze leren, wat hun voorkeurszintuig is: auditief, visueel, kinesthetisch (manieren van leren),
- om te kijken welke vaardigheden ze al benutten om goed te kunnen leren (leervaardigheden),
- om te kijken wat hun (intrinsieke) leermotivatie is (leermotieven),
- wat ze nodig hebben om goed te kunnen leren (leervoorwaarden),
- wat hen juist in de weg staat om goed te kunnen leren (leerbelemmeringen).

De kinderen kiezen zelf de kaartjes die bij hen passen. Samen maken we een mindmap om het hele verhaal in kaart te brengen. Deze mindmap gebruik ik vaak in overleg met ouders en/of leerkrachten om uit te leggen wat voor deze leerling belangrijk is om tot leren te komen. Het spel geeft veel inzicht en kan soms net even het verschil maken. Doordat de leerkracht zijn/haar manier van uitleggen bijvoorbeeld net iets aanpast (meer visueel taalgebruik/meer voorbeelden), zodat de leerling de lesstof wel pakt.…. Wel moeten er, wanneer je het voor kinderen gebruikt een paar kaartjes uit het spel gehaald worden.

Omdat het spel er ook in het Engels is, ben ik van plan om het in maart/april mee te nemen naar Kenia. Ik ga hier op werkbezoek bij een Stichting met drie weeshuizen waarbij twee basisscholen en een highschool aangesloten zijn. Aan de leerkrachten van deze stichting ga ik les geven over leren leren en uitleg geven over mindmaps. Ter verwerking van de theorie wil ik dit spel gebruiken. Samen met de leerkrachten wil ik door dit spel ontdekken wat hun manier van leren is. De leerkrachten kunnen dan het spel weer bij de kinderen inzetten.

Dorine Lycklama à Nijeholt, Remedial Teaching en Kindercoachpraktijk, www.bekijkheteven.nu