- Meer informatie
- Spelregels
- Bekijk kaarten
- Ervaringen
De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.
Praktijkbegeleiding
Tijdens de methodische praktijkbegeleidingsgesprekken (MPB-gesprekken) binnen onze organisatie (Zorggroep Apeldoorn) gebruik ik regelmatig het Vaardighedenspel. Een van de leerlingen (MBO nivo 4) schreef in haar verslag: 'Ik vond dit spel leuk om te doen. Het maakt de MPB-gesprekken afwisselend. Het is ook goed voor je zelfreflectie. Het spel zet je echt aan het denken over je eigen handelen, beroepshouding, de manier waarop je communiceert en hoe je problemen aanpakt. Dat is vaak anders dan dat anderen dat doen. Ook dit komt aan de orde bij het spelen van het spel. Ik heb mezelf en anderen met het Vaardighedenspel weer een stukje beter leren kennen. Daarnaast heeft het spel mij geholpen bij het formuleren van een persoonlijk leerdoel'.
Lena Kremers, opleidingscoördinator l.kremers@zgapeldoorn.nl
Vaardigheden bij samenwerking
Ik heb het Vaardighedenspel gespeeld in mijn team om duidelijk te krijgen wat iedereen belangrijk vond in de samenwerking. Alle kaartjes werden op tafel gelegd. Eerst maakte iedereen een lijstje met 6 belangrijke vaardigheden. Daarna werden de gekozen kaarten gepakt en bij elkaar gelegd. Vervolgens hebben we elke vaardigheid besproken om duidelijk te krijgen of we daar als team goed in waren of dat we die wilden verbeteren. Op basis daarvan hebben we afspraken gemaakt. Het was een verhelderende middag. We weten nu als team wat we belangrijk vinden bij de samenwerking en hoe we deze verder kunnen verbeteren.
Elly Jole ellyjole@hotmail.com
Maken persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Als directielid van een basisschoolteam gebruik ik het Vaardighedenspel om mensen voor te bereiden op het maken van hun POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). Door het spel te spelen leggen mensen 'zichzelf' op tafel. Eerst selecteren zij de vaardigheden die ze nodig hebben in hun werk. Vervolgens halen ze uit dit profiel de vaardigheden die ze zouden willen/moeten/kunnen ontwikkelen om hun werk nog beter en met meer plezier te kunnen uitvoeren. Mijn ervaring is dat mensen het heel plezierig vinden op deze manier met jou als leidinggevende op een ongedwongen manier te praten over hun vaardigheden en hun wensen/noodzaak tot verdere ontwikkeling.
Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl
Feedback vaardigheden
Het Vaardighedenspel nodigt uit tot uitwisselen met elkaar en het geven van feedback. Het voelt voor de mensen veilig, omdat het gaat over vaardigheden die je al bezit of nog kunt leren, en niet over jou als persoon. Een leuke spelvariant is om mensen de kaarten te geven en ze de opdracht te geven hiermee aan de slag te gaan. De manier waarop ze dit doen levert vaak veel informatie op over de manier van communiceren en de onderlinge samenwerking binnen een team. Als begeleider geef ik mijn observaties en ik vraag aan de deelnemers of ze dit herkennen. Op deze manier is het Vaardighedenspel een prettig middel om in gesprek te komen met elkaar.
Mevrouw T. van der Veen tvdveen@triade-flevoland.nl
Vaardigheden om problemen op te lossen
Ik werk als coördinator op de jeugdafdeling van de Viersprong (psychiatrisch ziekenhuis). Wij gebruiken het Vaardighedenspel zowel bij de jongeren als de collega's bij mogelijke uitdagingen voor het team of de groep jongeren. Wanneer we als team met een probleem worden geconfronteerd bij de adolescenten, kijken we aan de hand van het spel welke vaardigheden vooral welkom zijn, die we kunnen inzetten om tot een oplossing te komen. Ook bij de jongeren doen we dit op een vergelijkbare manier. Een voorbeeld. Stel dat een jongere zelfstandig wil gaan wonen, dan kijken we samen welke vaardigheden hij/zij het best kan inzetten om deze uitdaging met succes aan te pakken.
Anneke van Doorn anneke.van.doorn@deviersprong.nl
Het Vaardighedenspel bestaat uit 144 kaarten met daarop sociale en communicatieve vaardigheden. Voorbeelden daarvan zijn: helder formuleren, samenvatten, beslissingen nemen, opbouwende kritiek geven en duidelijk uitleggen.
De vaardigheden zijn verdeeld in 16 groepen of competentiegebieden, waaronder communicatie, samenwerken, leidinggeven, besluitvorming en klantgerichtheid.
De 3 balkjes op de kaarten geven de symboliek van een verkeerslicht weer:
- Groen betekent dat je een vaardigheid goed beheerst
- Oranje betekent dat je een vaardigheid redelijk beheerst
- Rood betekent dat je een vaardigheid onvoldoende beheerst
Toepassingsmogelijkheden
- Bewustwording van de eigen manier van communiceren
- Verbeteren van de communicatie en samenwerking in teams
- Afwisseling in trainingen (energizer)
- Vaststellen van de opleidingsbehoefte (bijvoorbeeld in het kader van competentiegericht leren)
- Individuele coaching en loopbaanplanning
Bij het spel vind je spelregels voor vier spelvormen. Je kunt deze hier bekijken.
Handleiding Vaardighedenspel
Ben je van plan om het Vaardighedenspel in uiteenlopende situaties in groepen of teams te gebruiken? Of wil je een compleet overzicht van de mogelijkheden van het spel? Dan is het raadzaam om ook de Handleiding Vaardighedenspel aan te schaffen. Daarin vind je 30 spelvormen, tips en achtergrondinformatie.
Praktische tips
Wij hebben een aantal praktische tips verzameld bij het werken met dit spel. Je kunt ze hier bekijken.
Specificaties
- Doosje met 144 kaarten en spelregels voor vier spelvormen
- Auteur: Peter Gerrickens
- Prijs: € 32,95 (incl. 21% btw)
- ISBN: 97890 74123 044
Andere talen
Het Vaardighedenspel is ook vertaald in:
- Zweeds: kijk op www.eccom.se
Leverbaar in deze webshop:
Met dit spel ga je op speelse wijze met elkaar in gesprek over je manier van communiceren. | |
Het Vaardighedenspel bestaat uit 144 kaarten met daarop sociale en communicatieve vaardigheden. Voorbeelden daarvan zijn: helder formuleren, samenvatten, beslissingen nemen, opbouwende kritiek geven en duidelijk uitleggen. De vaardigheden zijn verdeeld in 16 groepen of competentiegebieden, waaronder communicatie, samenwerken, leidinggeven, besluitvorming en klantgerichtheid. De 3 balkjes op de kaarten geven de symboliek van een verkeerslicht weer:
Toepassingsmogelijkheden
Bij het spel vind je spelregels voor vier spelvormen. Je kunt deze hier bekijken. Handleiding VaardighedenspelBen je van plan om het Vaardighedenspel in uiteenlopende situaties in groepen of teams te gebruiken? Of wil je een compleet overzicht van de mogelijkheden van het spel? Dan is het raadzaam om ook de Handleiding Vaardighedenspel aan te schaffen. Daarin vind je 30 spelvormen, tips en achtergrondinformatie. Praktische tipsWij hebben een aantal praktische tips verzameld bij het werken met dit spel. Je kunt ze hier bekijken. Specificaties
Andere talenHet Vaardighedenspel is ook vertaald in:
Leverbaar in deze webshop: |
|
De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat. |
|
|
|
PraktijkbegeleidingTijdens de methodische praktijkbegeleidingsgesprekken (MPB-gesprekken) binnen onze organisatie (Zorggroep Apeldoorn) gebruik ik regelmatig het Vaardighedenspel. Een van de leerlingen (MBO nivo 4) schreef in haar verslag: 'Ik vond dit spel leuk om te doen. Het maakt de MPB-gesprekken afwisselend. Het is ook goed voor je zelfreflectie. Het spel zet je echt aan het denken over je eigen handelen, beroepshouding, de manier waarop je communiceert en hoe je problemen aanpakt. Dat is vaak anders dan dat anderen dat doen. Ook dit komt aan de orde bij het spelen van het spel. Ik heb mezelf en anderen met het Vaardighedenspel weer een stukje beter leren kennen. Daarnaast heeft het spel mij geholpen bij het formuleren van een persoonlijk leerdoel'. Lena Kremers, opleidingscoördinator Vaardigheden bij samenwerkingIk heb het Vaardighedenspel gespeeld in mijn team om duidelijk te krijgen wat iedereen belangrijk vond in de samenwerking. Alle kaartjes werden op tafel gelegd. Eerst maakte iedereen een lijstje met 6 belangrijke vaardigheden. Daarna werden de gekozen kaarten gepakt en bij elkaar gelegd. Vervolgens hebben we elke vaardigheid besproken om duidelijk te krijgen of we daar als team goed in waren of dat we die wilden verbeteren. Op basis daarvan hebben we afspraken gemaakt. Het was een verhelderende middag. We weten nu als team wat we belangrijk vinden bij de samenwerking en hoe we deze verder kunnen verbeteren. Elly Jole Maken persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)Als directielid van een basisschoolteam gebruik ik het Vaardighedenspel om mensen voor te bereiden op het maken van hun POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). Door het spel te spelen leggen mensen 'zichzelf' op tafel. Eerst selecteren zij de vaardigheden die ze nodig hebben in hun werk. Vervolgens halen ze uit dit profiel de vaardigheden die ze zouden willen/moeten/kunnen ontwikkelen om hun werk nog beter en met meer plezier te kunnen uitvoeren. Mijn ervaring is dat mensen het heel plezierig vinden op deze manier met jou als leidinggevende op een ongedwongen manier te praten over hun vaardigheden en hun wensen/noodzaak tot verdere ontwikkeling. Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl Feedback vaardighedenHet Vaardighedenspel nodigt uit tot uitwisselen met elkaar en het geven van feedback. Het voelt voor de mensen veilig, omdat het gaat over vaardigheden die je al bezit of nog kunt leren, en niet over jou als persoon. Een leuke spelvariant is om mensen de kaarten te geven en ze de opdracht te geven hiermee aan de slag te gaan. De manier waarop ze dit doen levert vaak veel informatie op over de manier van communiceren en de onderlinge samenwerking binnen een team. Als begeleider geef ik mijn observaties en ik vraag aan de deelnemers of ze dit herkennen. Op deze manier is het Vaardighedenspel een prettig middel om in gesprek te komen met elkaar. Mevrouw T. van der Veen Vaardigheden om problemen op te lossenIk werk als coördinator op de jeugdafdeling van de Viersprong (psychiatrisch ziekenhuis). Wij gebruiken het Vaardighedenspel zowel bij de jongeren als de collega's bij mogelijke uitdagingen voor het team of de groep jongeren. Wanneer we als team met een probleem worden geconfronteerd bij de adolescenten, kijken we aan de hand van het spel welke vaardigheden vooral welkom zijn, die we kunnen inzetten om tot een oplossing te komen. Ook bij de jongeren doen we dit op een vergelijkbare manier. Een voorbeeld. Stel dat een jongere zelfstandig wil gaan wonen, dan kijken we samen welke vaardigheden hij/zij het best kan inzetten om deze uitdaging met succes aan te pakken. Anneke van Doorn |