Kennismakingsspel, Frans

Jeu Se Connaitre

Kennismakingsspel, Frans

Het doel van dit spel is om je op een verrassende manier kennis te laten maken met anderen. Een leuke en uitnodigende kennismaking in een groep of team werkt immers erg stimulerend. Ook wanneer je elkaar al kent, kun je met dit spel nieuwe dingen van elkaar ontdekken. Niet alleen in werksituaties, maar ook in je familie en vriendenkring.

+
€ 29,95 per stuk

  • Meer informatie
  • Spelregels
  • Bekijk kaarten
  • Ervaringen

De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.

KaartenKennismakingsspelFrans

Kennismaking in projectgroep

Dit spel heb ik ingebracht toen ik ging werken in een nieuwe projectgroep. Om tot een goede samenwerking te komen is het immers van belang elkaar eerst te leren kennen. Het Kennismakingsspel was daarbij een geschikt hulpmiddel. Door de kaarten open op tafel te leggen en er om de beurt een te pakken die je aanspreekt, houd je het informeel. Je leert elkaar echter toch beter kennen dan met standaard vragen. Het was een leuke en vernieuwende manier om je in elkaar te verdiepen!

Mevrouw Moonen

Kennismaking met studenten

Ik heb het spel gebruikt om kennis te maken met 2e jaars studenten die ik als 4e jaars ga begeleiden. Door middel van de verschillende foto's op de kaarten kwamen veel verschillende onderwerpen aan bod. Het spel zorgde daarmee voor een ontspannen en leuke sfeer.

Margriet Peters

Kennismaking in bestaand team

Het Kennismakingsspel heb ik gebruikt in het team waar ik ging werken voor mijn stage. Tijdens het spelen van het spel werden mijn collega's erg enthousiast: ze ontdekten veel nieuwe dingen van elkaar! Het is een leuk en laagdrempelig spel, dat dus niet alleen geschikt is voor situaties waarin mensen elkaar nog niet kennen, maar ook bij mensen die al jaren samenwerken.

Herman Thijs

Nieuwe spelvariant 'carroussel'

Zet de stoelen in twee cirkels neer: de binnenring kijkt naar buiten en de buitenring kijkt naar binnen. Zo ontstaan duo's. Leg op elke stoel een kaart van het spel. De deelnemers hebben 2 minuten om antwoord te geven op de vraag en bij elkaar daarop door te vragen. In de volgende ronde schuiven de mensen van de buitenring een stoel op met de klok mee. De kaart laten ze liggen. De buitenring blijft zitten, maar geeft de kaart tegen de klok in door. Afhankelijk van de situatie wordt dit een aantal keren herhaald. Het is een snelle manier om mensen over onverwachte zaken in gesprek te krijgen, de groep 'los' te krijgen.

Henk-Peter Dijkema     hpdijkema@sbi.nl

Actieve kennismaking in groepen of teams 

Ben je op zoek naar een kennismakingsvorm waarbij de deelnemers in beweging zijn en die afwisselend is, dan is deze variant wellicht geschikt voor je. Het aantal deelnemers is minimaal 8. Het is van belang om met een even aantal deelnemers te werken. Indien nodig kun je als begeleider zelf ook meedoen.

De werkwijze is als volgt:

  1. 1. Maak eventueel een voorselectie door de kaarten met vragen die niet passen bij de groep eruit te halen. Geef iedereen zes kaarten.
  2. 2. Iedereen gaat tegenover iemand anders staan. Trek blind een kaart bij de persoon die tegenover je staat. Geef om de beurt antwoord op de vraag en vertel wat de foto bij je oproept. Vraag door op elkaars antwoorden. Als er nog tijd over is, kun je nog een kaart trekken. Geef de kaarten weer terug aan elkaar als je klaar bent.
  3. 3. Na 3 of 4 minuten geeft de begeleider een teken en worden de gesprekken afgerond. Zoek vervolgens een andere deelnemer op en herhaal stap 2
  4. 4. Op bovenstaande wijze worden minimaal 6 rondes gespeeld (afhankelijk van de grootte van de groep en de beschikbare tijd).
  5. 5. Als je dat wilt, kun je een plenaire afronding doen. Voorbeelden van vragen daarbij zijn:
  6. a. Wat vond je de meest interessante vraag om te beantwoorden? Wat was je antwoord?
  7. b. Wat is het opmerkelijkste dat je gehoord hebt en van wie?
  8. c. Met wie zou je verder willen praten naar aanleiding van wat je hebt gehoord?

Peter Gerrickens, auteur peter@kwaliteitenspel.nl

Openhartigheid bij leerlingen

Ik gebruik dit spel in klassen die elkaar al wat langer kennen, omdat de leerlingen zich dan vaak veilig genoeg voelen om wat uitgebreider te antwoorden en wat meer de diepte in te gaan. Een van de vragen luidt bijvoorbeeld: Achter welke deur zou je wel eens een kijkje willen nemen? Een van de leerlingen antwoordde: ´Achter de deur van de hemel, om mijn opa en oma nog een keer te kunnen ontmoeten´. Een andere vraag luidt: Wat is het mooiste cadeau dat je ooit hebt ontvangen? De leerling die deze kaart trok antwoordde dat dit haar geloof is. Ik bewonder hun openhartigheid en kwetsbaarheid.

Willy         www.Love2BeMama.nl

Het Kennismakingsspel bestaat uit 56 kaarten (10 x 12 cm) met daarop een vraag en een bijpassende foto. De foto’s zijn uitnodigend, indringend, humoristisch of prikkelend. Het toevoegen van een foto aan een vraag verhoogt de betrokkenheid van de deelnemers.

De vragen zijn verdeeld over zes groepen:

1. Jeugd & verleden, bijvoorbeeld: Wat deed je als kind graag dat je nu niet meer doet?

2. Karakter & interesse, bijvoorbeeld: Waar vergeet jij de tijd bij?

3. Doen & laten, bijvoorbeeld: Waarvoor vragen anderen jouw hulp of advies?

4. Motivatie & inspiratie, bijvoorbeeld: Waar krijg je energie van?

5. Werk & loopbaan, bijvoorbeeld: Waar ben je trots op?

6. Wensen & toekomst, bijvoorbeeld: Waar gaat jouw droomreis naartoe?

Specificaties

  • Doosje met 56 kaarten en spelregels voor vijf spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens & Marijke Verstege
  • Prijs: € 29,95 (incl. 21 % btw)
  • Franse versie

Andere talen

Ook leverbaar in deze webshop:

Leer elkaar op een verrassende manier nog beter kennen.

Het Kennismakingsspel bestaat uit 56 kaarten (10 x 12 cm) met daarop een vraag en een bijpassende foto. De foto’s zijn uitnodigend, indringend, humoristisch of prikkelend. Het toevoegen van een foto aan een vraag verhoogt de betrokkenheid van de deelnemers.

De vragen zijn verdeeld over zes groepen:

1. Jeugd & verleden, bijvoorbeeld: Wat deed je als kind graag dat je nu niet meer doet?

2. Karakter & interesse, bijvoorbeeld: Waar vergeet jij de tijd bij?

3. Doen & laten, bijvoorbeeld: Waarvoor vragen anderen jouw hulp of advies?

4. Motivatie & inspiratie, bijvoorbeeld: Waar krijg je energie van?

5. Werk & loopbaan, bijvoorbeeld: Waar ben je trots op?

6. Wensen & toekomst, bijvoorbeeld: Waar gaat jouw droomreis naartoe?

Specificaties

  • Doosje met 56 kaarten en spelregels voor vijf spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens & Marijke Verstege
  • Prijs: € 29,95 (incl. 21 % btw)
  • Franse versie

Andere talen

Ook leverbaar in deze webshop:

De spelregels kun je hier downloaden in pdf-formaat.

KaartenKennismakingsspelFrans

Kennismaking in projectgroep

Dit spel heb ik ingebracht toen ik ging werken in een nieuwe projectgroep. Om tot een goede samenwerking te komen is het immers van belang elkaar eerst te leren kennen. Het Kennismakingsspel was daarbij een geschikt hulpmiddel. Door de kaarten open op tafel te leggen en er om de beurt een te pakken die je aanspreekt, houd je het informeel. Je leert elkaar echter toch beter kennen dan met standaard vragen. Het was een leuke en vernieuwende manier om je in elkaar te verdiepen!

Mevrouw Moonen

Kennismaking met studenten

Ik heb het spel gebruikt om kennis te maken met 2e jaars studenten die ik als 4e jaars ga begeleiden. Door middel van de verschillende foto's op de kaarten kwamen veel verschillende onderwerpen aan bod. Het spel zorgde daarmee voor een ontspannen en leuke sfeer.

Margriet Peters

Kennismaking in bestaand team

Het Kennismakingsspel heb ik gebruikt in het team waar ik ging werken voor mijn stage. Tijdens het spelen van het spel werden mijn collega's erg enthousiast: ze ontdekten veel nieuwe dingen van elkaar! Het is een leuk en laagdrempelig spel, dat dus niet alleen geschikt is voor situaties waarin mensen elkaar nog niet kennen, maar ook bij mensen die al jaren samenwerken.

Herman Thijs

Nieuwe spelvariant 'carroussel'

Zet de stoelen in twee cirkels neer: de binnenring kijkt naar buiten en de buitenring kijkt naar binnen. Zo ontstaan duo's. Leg op elke stoel een kaart van het spel. De deelnemers hebben 2 minuten om antwoord te geven op de vraag en bij elkaar daarop door te vragen. In de volgende ronde schuiven de mensen van de buitenring een stoel op met de klok mee. De kaart laten ze liggen. De buitenring blijft zitten, maar geeft de kaart tegen de klok in door. Afhankelijk van de situatie wordt dit een aantal keren herhaald. Het is een snelle manier om mensen over onverwachte zaken in gesprek te krijgen, de groep 'los' te krijgen.

Henk-Peter Dijkema     Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Actieve kennismaking in groepen of teams 

Ben je op zoek naar een kennismakingsvorm waarbij de deelnemers in beweging zijn en die afwisselend is, dan is deze variant wellicht geschikt voor je. Het aantal deelnemers is minimaal 8. Het is van belang om met een even aantal deelnemers te werken. Indien nodig kun je als begeleider zelf ook meedoen.

De werkwijze is als volgt:

  1. 1. Maak eventueel een voorselectie door de kaarten met vragen die niet passen bij de groep eruit te halen. Geef iedereen zes kaarten.
  2. 2. Iedereen gaat tegenover iemand anders staan. Trek blind een kaart bij de persoon die tegenover je staat. Geef om de beurt antwoord op de vraag en vertel wat de foto bij je oproept. Vraag door op elkaars antwoorden. Als er nog tijd over is, kun je nog een kaart trekken. Geef de kaarten weer terug aan elkaar als je klaar bent.
  3. 3. Na 3 of 4 minuten geeft de begeleider een teken en worden de gesprekken afgerond. Zoek vervolgens een andere deelnemer op en herhaal stap 2
  4. 4. Op bovenstaande wijze worden minimaal 6 rondes gespeeld (afhankelijk van de grootte van de groep en de beschikbare tijd).
  5. 5. Als je dat wilt, kun je een plenaire afronding doen. Voorbeelden van vragen daarbij zijn:
  6. a. Wat vond je de meest interessante vraag om te beantwoorden? Wat was je antwoord?
  7. b. Wat is het opmerkelijkste dat je gehoord hebt en van wie?
  8. c. Met wie zou je verder willen praten naar aanleiding van wat je hebt gehoord?

Peter Gerrickens, auteur Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Openhartigheid bij leerlingen

Ik gebruik dit spel in klassen die elkaar al wat langer kennen, omdat de leerlingen zich dan vaak veilig genoeg voelen om wat uitgebreider te antwoorden en wat meer de diepte in te gaan. Een van de vragen luidt bijvoorbeeld: Achter welke deur zou je wel eens een kijkje willen nemen? Een van de leerlingen antwoordde: ´Achter de deur van de hemel, om mijn opa en oma nog een keer te kunnen ontmoeten´. Een andere vraag luidt: Wat is het mooiste cadeau dat je ooit hebt ontvangen? De leerling die deze kaart trok antwoordde dat dit haar geloof is. Ik bewonder hun openhartigheid en kwetsbaarheid.

Willy         www.Love2BeMama.nl