- Meer informatie
- Spelregels
- Bekijk kaarten
- Ervaringen
De spelregels kun je hier downloaden in pdf formaat.
Gevoelens benoemen
In mijn werk als sociaal verpleegkundige gebruik ik het Gevoelswereldspel in groepen om jongeren te helpen beter contact te krijgen met de eigen gevoelens, maar ook om zich beter te kunnen inleven in anderen. Ik vraag aan de jongeren of ze bij een gevoel ook iets over zichzelf kunnen vertellen of iets meebrengen. Sommigen brengen muziek mee, andere tekeningen of teksten, telkens passend bij een bepaald gevoel. De kaarten van het spel zijn dan erg helpend om het gevoel te leren benoemen en er zelf een context omheen te scheppen.
Martijn Heijstraten www.deviersprong.nl
Snel naar de kern
Ik kreeg de onder toezicht gestelde Piet voor de eerste keer op gesprek en trof een chaotische en onrustige man aan. Hij leek op een typische 'Hells Angel': fors postuur, tatoeages, sikje en t-shirt met uitdagende teksten erop. Hij kwam bij mij met het verhaal dat hij zo'n last had van andere mensen. Hij zou snel agressief zijn en niets kunnen hebben, waardoor hij steeds in de problemen kwam. Het lukte hem niet om zaken als een uitkering te regelen omdat hij steeds in conflict kwam met diegene die hem moest helpen. Hij wist niet waardoor het kwam dat hij zich zo voelde. Hij was ook 'niet zo'n prater'.
Na een aantal gesprekken besloot ik het Gevoelswereldspel in te zetten. Al snel bleek toen dat Piet een behoorlijk belaste jeugd had gehad met traumatische ervaringen. Door de kaarten kon hij de link gaan leggen tussen zijn verleden en zijn agressieve gedrag. Hij zag in dat hij een patroon had ontwikkeld waarmee hij zich als kind staande kon houden, maar dat ditzelfde patroon hem nu in de weg zat.
De kaarten waren erg confronterend voor Piet en hij werd zeer emotioneel. Hij had hier nog nooit met iemand over gesproken en hij gaf aan er nog nooit zo naar gekeken te hebben. Hij dacht dat hij nu eenmaal een agressief persoon was. Voor Piet viel er die dag een last van zijn schouders. Ondanks dat hij zich schaamde en schrok van zijn eigen emotionele reactie, kwam hij in de gesprekken erna steeds weer terug op het onderwerp. Hij werd van een 'niet-prater' ineens iemand die graag dingen wilde delen. Piet gaat nu met sprongen vooruit. Hij is kilo's afgevallen, heeft werk en doet daarnaast vrijwilligerswerk bij de dierenambulance. Hij krijgt tegenwoordig, zoals hij het zelf omschrijft, 'een kick' wanneer hij dingen geregeld kan krijgen op een 'legale' manier. Hij heeft zelfs geen medicatie meer nodig voor zijn agressie.
Mijn ervaring is dat het Gevoelswereldspel juist voor 'niet-praters' prima werkt. Het raakt meteen de kern. Door dit confronterende karakter ervan, gebruik ik dit spel pas als er een basis van vertrouwen is. Dan zijn de mogelijkheden oneindig.
Sanne Coenen, Reclassering Nederland
Gevoelens van teamleden
Ik ben vierdejaars student SPH. Een essentieel onderdeel van onze opleiding is om jezelf beter te leren kennen en hier open over te zijn. Het Gevoelswereldspel is hier een goed hulpmiddel bij. Het spel werkt motiverend voor mensen die moeite hebben hun gevoelens te uiten. In teams is het een uitstekend middel om de positieve en negatieve gevoelens van teamleden op tafel te krijgen. Mijn advies is dus om het spel te gebruiken als u ervaart dat er blokkades in een team zijn.
Astrid Peelen
Gevoelens leren herkennen
In trainingen bespreken deelnemers hun gevoelens met behulp van het Gevoelswereldspel. Ik vind het ook belangrijk dat ze leren hoe ze gevoelens bij elkaar kunnen herkennen. De vraag is dan: hoe zie of merk je (in bijvoorbeeld expressie, houding of taal) hoe iemand zich voelt? Deelnemers vonden dit erg leuk en leerzaam. Ze kwamen tot de ontdekking dat er overeenkomsten, maar ook verschillen waren in de wijze waarop gevoelens geuit werden. Door hier open over te praten, kregen ze ook meer begrip voor elkaar.
Ruud Brouwer dealcompany@gmail.com
Gevoelens bij kinderen (1)
Het Gevoelswereldspel is een praktisch hulpmiddel om je van gevoelens bewust te worden en ze bespreekbaar te maken, ook bij kinderen. Zo vertelde een moeder ons laatst dat zij het spel gebruikt had om meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand was met haar 9-jarige zoon. Ze had hem gevraagd om uit de kaarten met onprettige gevoelens er een aantal te kiezen die voor hem op dat moment golden. Hij koos er acht uit. Het gesprek over deze gevoelens leverde haar verrassend veel informatie op. Bovendien merkte ze later dat er een last van haar zoon afgevallen was door er op deze manier over te hebben kunnen praten.
Peter Gerrickens, auteur peter@kwaliteitenspel.nl
Gevoelens bij kinderen (2)
Onze dochter Willemien (10) is nogal een denker en 'zit' veel in haar hoofd. Om haar gevoelens meer te laten spreken, gebruiken we de kaarten van het Gevoelswereldspel. Op zondagochtend neem ik met haar op een rustig moment de afgelopen week door - met een koekje en thee erbij. Allebei pakken we een kaart uit de set 'prettige gevoelens' en eentje uit de set 'onprettige gevoelens'. Ieder vertelt dan aan de hand van deze kaarten wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik vertel dus ook mijn ervaringen. Het is voor mij als vader heel verhelderend zo met haar in gesprek te gaan: ik krijg inzicht in hetgeen zich bij haar deze week heeft afgespeeld.
Jan Willem Zuidhof www.loopbijdyslexie.nl
Gevoelens onderscheiden
In mijn werk als coach en counsellor werk ik de laatste tijd veel met het Gevoelswereldspel. Daarbij leren mensen onderscheid te maken tussen de gevoelens die ontstaan door het gedrag van anderen (bijvoorbeeld zich in de steek gelaten voelen) en je eigen gevoel (bijvoorbeeld verdrietig zijn), omdat dit laatste echt van jezelf is. Mensen die hun gevoelens niet konden benoemen, kregen door het spel heel veel inzicht. Gevoelens kregen woorden of ze maakten een overzicht in de tijd: welk gevoel ontstaat het eerst, welk gevoel ontstaat daarna. Daarnaast hielp ik ze met het onderzoeken en benoemen van de behoefte die onder een gevoel verborgen lag (theorie over geweldloze communicatie). Echt superleuke sessies zijn het op deze manier!
Leonie Linssen www.veranderjewereld.nl
Gevoelswereldspel bij jongeren met handicap
Ik werk bij een instelling waar jongeren wonen met een handicap. Voor veel van hen is het uiten van hun gevoelens moeilijk. Ik speel regelmatig het Gevoelswereldspel met de jongeren van mijn groep. Dit doe ik door een aantal kaarten met levensgebieden uit te zoeken die bij de jongere passen, of die op dat moment aan de orde zijn. Dan laat ik de jongere er prettige en onprettige gevoelens bij leggen. Op deze manier ga ik dan in gesprek. Het geeft mij een goed inzicht in de wijze waarop de jongere zich voelt in een bepaalde situatie. Ook merk ik dat het voor de jongeren een prettige manier is om over hun gevoel te praten.
Ans de Waal
Het Gevoelswereldspel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over 4 groepen:
1. Prettige gevoelens. Voorbeelden zijn: blij, trots, tevreden, veilig en gesteund.
2. Onprettige gevoelens. Voorbeelden zijn: boos, bezorgd, onrustig, schuldig en beledigd.
3. Levensgebieden. Dit zijn belangrijke aspecten van ons leven, die tevens een emotionele lading hebben. Voorbeelden zijn: vrienden, gezondheid en (on)betaalde arbeid.
4. Afbeeldingen. Hiermee kun je op basis van foto's met elkaar in gesprek gaan over gevoelens.
Met bovenstaande kaartengroepen kunt u zowel afzonderlijk als in combinatie spelen.
Toepassingsmogelijkheden
- Coaching
- Samenwerken in teams
- Kennismaking en evaluatie in groepen
- Privé
Het spel is ook geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Het is dan wel wenselijk om een voorselectie te maken uit de kaarten.
Specificaties
- Doosje met 140 kaarten en spelregels voor zes spelvormen
- Auteurs: Peter Gerrickens en Marijke Verstege
- Prijs: € 36,50 (incl. 21 % btw)
- Engelse versie
Andere talen
Ook leverbaar in deze webshop:
- Duitse versie: Spiel der Gefühle
- Nederlandse versie: Gevoelswereldspel
- Zie voor de Zweedse versie: www.eccom.se
Het doel van dit spel is om je met anderen in gesprek te brengen over hoe je mensen, situaties of een organisatie ervaart. | |
Het Gevoelswereldspel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over 4 groepen: 2. Onprettige gevoelens. Voorbeelden zijn: boos, bezorgd, onrustig, schuldig en beledigd. 3. Levensgebieden. Dit zijn belangrijke aspecten van ons leven, die tevens een emotionele lading hebben. Voorbeelden zijn: vrienden, gezondheid en (on)betaalde arbeid. 4. Afbeeldingen. Hiermee kun je op basis van foto's met elkaar in gesprek gaan over gevoelens. Met bovenstaande kaartengroepen kunt u zowel afzonderlijk als in combinatie spelen. Toepassingsmogelijkheden
Het spel is ook geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Het is dan wel wenselijk om een voorselectie te maken uit de kaarten. Specificaties
Andere talenOok leverbaar in deze webshop:
|
|
De spelregels kun je hier downloaden in pdf formaat. |
|
Gevoelens benoemenIn mijn werk als sociaal verpleegkundige gebruik ik het Gevoelswereldspel in groepen om jongeren te helpen beter contact te krijgen met de eigen gevoelens, maar ook om zich beter te kunnen inleven in anderen. Ik vraag aan de jongeren of ze bij een gevoel ook iets over zichzelf kunnen vertellen of iets meebrengen. Sommigen brengen muziek mee, andere tekeningen of teksten, telkens passend bij een bepaald gevoel. De kaarten van het spel zijn dan erg helpend om het gevoel te leren benoemen en er zelf een context omheen te scheppen. Martijn Heijstraten www.deviersprong.nl Snel naar de kernIk kreeg de onder toezicht gestelde Piet voor de eerste keer op gesprek en trof een chaotische en onrustige man aan. Hij leek op een typische 'Hells Angel': fors postuur, tatoeages, sikje en t-shirt met uitdagende teksten erop. Hij kwam bij mij met het verhaal dat hij zo'n last had van andere mensen. Hij zou snel agressief zijn en niets kunnen hebben, waardoor hij steeds in de problemen kwam. Het lukte hem niet om zaken als een uitkering te regelen omdat hij steeds in conflict kwam met diegene die hem moest helpen. Hij wist niet waardoor het kwam dat hij zich zo voelde. Hij was ook 'niet zo'n prater'. Na een aantal gesprekken besloot ik het Gevoelswereldspel in te zetten. Al snel bleek toen dat Piet een behoorlijk belaste jeugd had gehad met traumatische ervaringen. Door de kaarten kon hij de link gaan leggen tussen zijn verleden en zijn agressieve gedrag. Hij zag in dat hij een patroon had ontwikkeld waarmee hij zich als kind staande kon houden, maar dat ditzelfde patroon hem nu in de weg zat. De kaarten waren erg confronterend voor Piet en hij werd zeer emotioneel. Hij had hier nog nooit met iemand over gesproken en hij gaf aan er nog nooit zo naar gekeken te hebben. Hij dacht dat hij nu eenmaal een agressief persoon was. Voor Piet viel er die dag een last van zijn schouders. Ondanks dat hij zich schaamde en schrok van zijn eigen emotionele reactie, kwam hij in de gesprekken erna steeds weer terug op het onderwerp. Hij werd van een 'niet-prater' ineens iemand die graag dingen wilde delen. Piet gaat nu met sprongen vooruit. Hij is kilo's afgevallen, heeft werk en doet daarnaast vrijwilligerswerk bij de dierenambulance. Hij krijgt tegenwoordig, zoals hij het zelf omschrijft, 'een kick' wanneer hij dingen geregeld kan krijgen op een 'legale' manier. Hij heeft zelfs geen medicatie meer nodig voor zijn agressie. Mijn ervaring is dat het Gevoelswereldspel juist voor 'niet-praters' prima werkt. Het raakt meteen de kern. Door dit confronterende karakter ervan, gebruik ik dit spel pas als er een basis van vertrouwen is. Dan zijn de mogelijkheden oneindig. Sanne Coenen, Reclassering Nederland Gevoelens van teamledenIk ben vierdejaars student SPH. Een essentieel onderdeel van onze opleiding is om jezelf beter te leren kennen en hier open over te zijn. Het Gevoelswereldspel is hier een goed hulpmiddel bij. Het spel werkt motiverend voor mensen die moeite hebben hun gevoelens te uiten. In teams is het een uitstekend middel om de positieve en negatieve gevoelens van teamleden op tafel te krijgen. Mijn advies is dus om het spel te gebruiken als u ervaart dat er blokkades in een team zijn. Astrid Peelen Gevoelens leren herkennenIn trainingen bespreken deelnemers hun gevoelens met behulp van het Gevoelswereldspel. Ik vind het ook belangrijk dat ze leren hoe ze gevoelens bij elkaar kunnen herkennen. De vraag is dan: hoe zie of merk je (in bijvoorbeeld expressie, houding of taal) hoe iemand zich voelt? Deelnemers vonden dit erg leuk en leerzaam. Ze kwamen tot de ontdekking dat er overeenkomsten, maar ook verschillen waren in de wijze waarop gevoelens geuit werden. Door hier open over te praten, kregen ze ook meer begrip voor elkaar. Ruud Brouwer Gevoelens bij kinderen (1)Het Gevoelswereldspel is een praktisch hulpmiddel om je van gevoelens bewust te worden en ze bespreekbaar te maken, ook bij kinderen. Zo vertelde een moeder ons laatst dat zij het spel gebruikt had om meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand was met haar 9-jarige zoon. Ze had hem gevraagd om uit de kaarten met onprettige gevoelens er een aantal te kiezen die voor hem op dat moment golden. Hij koos er acht uit. Het gesprek over deze gevoelens leverde haar verrassend veel informatie op. Bovendien merkte ze later dat er een last van haar zoon afgevallen was door er op deze manier over te hebben kunnen praten. Peter Gerrickens, auteur Gevoelens bij kinderen (2)Onze dochter Willemien (10) is nogal een denker en 'zit' veel in haar hoofd. Om haar gevoelens meer te laten spreken, gebruiken we de kaarten van het Gevoelswereldspel. Op zondagochtend neem ik met haar op een rustig moment de afgelopen week door - met een koekje en thee erbij. Allebei pakken we een kaart uit de set 'prettige gevoelens' en eentje uit de set 'onprettige gevoelens'. Ieder vertelt dan aan de hand van deze kaarten wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik vertel dus ook mijn ervaringen. Het is voor mij als vader heel verhelderend zo met haar in gesprek te gaan: ik krijg inzicht in hetgeen zich bij haar deze week heeft afgespeeld. Jan Willem Zuidhof www.loopbijdyslexie.nl Gevoelens onderscheidenIn mijn werk als coach en counsellor werk ik de laatste tijd veel met het Gevoelswereldspel. Daarbij leren mensen onderscheid te maken tussen de gevoelens die ontstaan door het gedrag van anderen (bijvoorbeeld zich in de steek gelaten voelen) en je eigen gevoel (bijvoorbeeld verdrietig zijn), omdat dit laatste echt van jezelf is. Mensen die hun gevoelens niet konden benoemen, kregen door het spel heel veel inzicht. Gevoelens kregen woorden of ze maakten een overzicht in de tijd: welk gevoel ontstaat het eerst, welk gevoel ontstaat daarna. Daarnaast hielp ik ze met het onderzoeken en benoemen van de behoefte die onder een gevoel verborgen lag (theorie over geweldloze communicatie). Echt superleuke sessies zijn het op deze manier! Leonie Linssen www.veranderjewereld.nl Gevoelswereldspel bij jongeren met handicapIk werk bij een instelling waar jongeren wonen met een handicap. Voor veel van hen is het uiten van hun gevoelens moeilijk. Ik speel regelmatig het Gevoelswereldspel met de jongeren van mijn groep. Dit doe ik door een aantal kaarten met levensgebieden uit te zoeken die bij de jongere passen, of die op dat moment aan de orde zijn. Dan laat ik de jongere er prettige en onprettige gevoelens bij leggen. Op deze manier ga ik dan in gesprek. Het geeft mij een goed inzicht in de wijze waarop de jongere zich voelt in een bepaalde situatie. Ook merk ik dat het voor de jongeren een prettige manier is om over hun gevoel te praten. Ans de Waal |